Saab 96 - 1960-1980
Saab 96 Het model werd geïntroduceerd in 1960 en was tot januari 1980 in productie. Net zoals de 93 die hij verving, was de 96 ontwikkeld op basis van de Saab 92 en vanwege de verbeteringen en moderniseringen opende dit nieuwe markten voor Saab. Het was het model waardoor het merk internationaal bekend werd, niet in het minst door de innovatieve bijdragen aan veiligheid en successen in motorsport. De voorwielophanging gebruikte onafhankelijke A-frames en schroefveren, de achterwielen zaten aan een U-vormige as met twee pendelarmen en schroefveren. Alle vier wielen hadden schokbrekers.
De eerste modellen hadden nog trommelremmen vóór, later kregen alle modellen schijfremmen. De carrosserie verschilde weinig van die van de Saab 93, maar de achterkant was in 1960 aanzienlijk verbeterd, waardoor er meer bagageruimte beschikbaar was, met een grotere opening en een grotere achterruit voor meer zicht. De originele 'kortneus'-voorkant van de 96 werd verlengd in 1965, als voorbereiding voor een andere motor en de radiateur werd naar voren verplaatst, vóór de motor. Zowel de voor- als achterruit werd nog eens vergroot in 1968. In 1969 verscheen de Saab 99, een veel moderner concept, ontworpen om de 96 te vervangen.
Echter, de 96 werd door geproduceerd tot januari 1980, totdat de Saab 900 uitkwam die uiteindelijk in 1984 ook de 99 verving. Zoals eerst ontworpen had de 96 een 750 cc, 38 pk (28 kW) driecilinder-tweetaktmotor met mengsmering, zoals in de Saab 93. In 1963 was dit opgevoerd tot 841 cc en 40 pk. Als extra kon een 57 pk-versie van deze motor geleverd worden, met drie carburateurs en smeerolie-injectie.
Deze motor werd gebruikt in de 'Saab Sport'- en 'Monte Carlo'-modellen. In 1967 verscheen de 96V4, met de Ford Taunus V4-motor, een viertaktmotor met 1498 cc, oorspronkelijk ontwikkeld voor de 1962 Ford Taunus 12M. De V4-motor produceerde 55 pk (48 kW) en de auto deed 0-100 km/u in 16 seconden. De tweetaktversie bleef beschikbaar tot in 1968. In 1977 kreeg de V4-motor nog een Solex-registercarburateur welke het vermogen verhoogde tot 65 pk.