Saab Historie

Saab 9-5 - 1997-2006

 

De Saab 9-5 werd sinds 1997 geproduceerd. Er waren toen drie motoren leverbaar, de 2.0t (150 pk), de 2.3t (170 pk) en de 3.0t V6 (200 pk). De 3.0t V6 was alleen leverbaar met een viertrapsautomaat, de overige modellen zowel met deze automaat als met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In 1999 werd de 9-5 Aero geïntroduceerd. Deze had een sportiever onderstel en een viercilinderturbomotor met 230 pk.

In het najaar van 2001 (modeljaar 2002) werd de tweede generatie gelanceerd.

De auto kreeg toen onder meer een andere neus met nieuwe koplampen en andere achterlichten. Ook het onderstel werd op diverse punten verbeterd. De 2.3t kreeg er 15 pk bij en de Aero kreeg een vermogen van 250 pk. In het najaar 2003 (modeljaar 2004) werd het model nogmaals enigszins vernieuwd, waarbij de wijzigingen minder ingrijpend waren dan bij de eerste facelift.

De 3.0t werd geschrapt en hiervoor in de plaats kwam een geknepen versie van de Aero, met 220 pk. In 2005 (modeljaar 2006) werd het model ingrijpend gewijzigd. Dit gewijzigde model is vooral te herkennen aan zijn opvallende 'Dame Edna' koplampen. Het vermogen van de Aero steeg naar 260 pk en er werden BioPower-versies leverbaar. Het absolute topmodel van de 9-5 was de Aero. Deze snelle versie was uitgerust met een 2.3 liter-turbomotor en levert vermogens tussen de 230 en 260 pk.

De Aero was leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak - waarbij de motor een overboost heeft - en als automaat (eerst vier-, later vijftraps). Tot najaar 2003 is de 9-5 ook geleverd als 3.0t V6, die 200 pk en 310 Nm leverde. Deze motor werd altijd gekoppeld aan een automaat. Het luxe-topmodel van de 9-5, de Griffin, was enkel met deze motor leverbaar. Er zijn echter enkele viercilinder-9-5-Griffins in Nederland. Deze zijn echter op een hand te tellen.

Adres garage:
Zernikestraat 8, 8091 ZC Wezep
Mobiel: (+31) 062 003 8585
Bekijk ons op:
Copyright